Otázky? Odpovědi

Chceme nahrávat. Ale jak se do studia připravit?

1) Technicky - seřízené kytary, nové struny a blány na bicích, náhradní struny v batohu, seřízené oktávy... Prostě všechno, co se dá technicky vyřešit, by mělo být vyřešeno.

2) Umělecky a duševně - napsat seznam písní k nahrávání, vytisknout texty, akordy, noty... Vůbec si ujasnit co kdo vlastně hraje (někdy se stane, že dva kytaristé hrají neladící akordy a ani o tom v hluku zkušebny neví). Svoje party byste měli dokonale znát. Vykašlete se ale na trému a stres. Malá míra alkoholu může pomoct, větší je na obtíž (i opilého zahraje lépe střízlivý) Vezměte si s sebou do studia všechno, co potřebujete ke spokojenému životu - přezuvky, cigarety, maskoty, čokoládu. Nejdůležitější je klid a pohoda.

První a zásadní rozhodnutí je, jakým způsobem chcete svoji tvorbu natočit. Rozpětí možností je obrovské - od záznamu zcela živého vystoupení (jako na koncertě) až po nahrávání jednotlivých nástrojů zvlášť. Každému vyhovuje jiný přístup. Je dobré nad tím pouvažovat, případně - pokud ještě sami nemáte zkušenosti - se poradit s vybraným studiem, nebo s někým, kdo zkušenosti má. Také se zamyslete nad tím, zda chcete nahrávat v prostorách studia, nebo někde jinde. Obojí je možné a obojí má své výhody a nevýhody.

Myslíte si, že všechny nápady, které máte, jsou nejlepší? A všechny vaše party jsou dokonale zahrané? V tom případě potřebujete producenta, aby vás vrátil do reality. Stejně jako trenér sportovního týmu má i producent nezastupitelnou roli. Profi tým se bez trenéra neobejde. Producent ví, co a jak nahrát, co přidat, co vynechat, jak dosáhnout kyženého zvuku. Zkrátka má znalosti, které jsou obzvláť pro studiové nováčky neocenitelné. A nemusí to být zrovna nějaká světoznámá hvězda, ale třeba jen kamarád, který je zkušenější a je ochotný vám pomoct. Roli producenta také může zastupovat zvukař. Je ale třeba se s ním alespoň jednou setkat a probrat vaše plány, představy a ideje.

Zde je asi nejdůležitější toto - nic nejde hned a na první pokus. Nedivte se, když vám part, který jste zahráli 100x bez chyby, najednou dělá problémy. Jimi Hendrix nahrával píseň All Along The Watchtower 27krát, než byl spokojený. Nám se to může podařit rychleji, ale i pomaleji. Nejdůležitější je trpělivost a klid. Stejně jako kvalitní suroviny jsou základ dobrého jídla, kvalitní náběry nástrojů a zpěvu jsou základ dobré nahrávky. Točený salám můžeme zabalit do mnoha vrstev obalů a příloh (tzn. efektů), ale furt to bude točeňák. Argentinské hovězí naopak stačí osolit a opepřit.

Druhou věcí, které bychom se rozhodně neměli bát, je experimentování. Právě tak vznikají nejkrásnější momenty na nahrávkách - přidání druhého hlasu, kytarové solo, podkres ulítlým zvukem MIDI kláves, vazby kytary, zvuk zapnutí zipu na batohu, štěrchání pixlou s cukerm, házení kytary z útesu... Fantazii se meze nekladou. 🙂

Pokud je nahrávání nákupem surovin, mix je samotným vařením. Zvýraznění chutí, vyvážení poměru ingrediencí i to, jak jídlo voní, vyžaduje od kuchaře hodně znalostí, umu a tvůrčí práce. Myslete na to, že není možné slyšet vždy stejně zřetelně všechny nástroje. To ale neznamená, že v mixu nejsou slyšet vůbec. Až někdy budete mít pocit, že zrovna ten váš (který jiný, že?) nástroj zapadá, požádejte míchače, aby jej vypnul úplně. Možná se podivíte. Mixy, které dostanete ke zhodnocení, také pusťte svému partnerovi, kamarádovi, kočce, rybičkám... Nezaujaté uši často postřehnou něco, na co jsme si my už zvykli, nebo to (záměrně?) přehlížíme.

Nakonec je potřeba jídlo dochutit a nandat na talíř. A tak se dostáváme k masteringu. Masteringový inženýr uvede nahrávku do podoby, kdy je možné ji vydat (ať už digitálně, nebo fyzicky). Zároveň je poslední obranou linií u případě, že kapela, producent a míchač něco přehlédli. Proto by měla mastering dělat třetí (nezaujatá) osoba.

Ano