Otázky? Odpovědi.

Chceme nahrávat. Ale jak se do studia připravit?

1) Technicky - seřízené kytary, nové struny a blány na bicích, náhradní struny v batohu, seřízené oktávy... Prostě všechno, co se dá technicky vyřešit, by mělo být vyřešeno.

2) Umělecky a duševně - napsat seznam písní k nahrávání, vytisknout texty, akordy, noty, vůbec si ujasnit co kdo vlastně hraje (Někdy se stane, že dva kytaristé hrají neladící akordy a ani o tom v hluku zkušebny neví). Svoje party byste měli dokonale znát. Vykašlete se ale na trému a stres. Malá míra alkoholu může pomoct, větší je na obtíž (i opilého zahraje lépe střízlivý...) Vezměte si s sebou do studia všechno, co potřebujete ke spokojenému životu - přezuvky, cigarety, maskoty, čokoládu... Nejdůležitější je klid a pohoda.

První a zásadní rozhodnutí je, jakým způsobem chcete svoji tvorbu natočit. Rozpětí možností je obrovské - od záznamu zcela živého vystoupení (jako na koncertě) až po nahrávání jednotlivých nástrojů zvlášť. Každému vyhovuje jiný přístup. Je dobré nad tím pouvažovat, případně, pokud ještě sami nemáte zkušenosti, se poradit s vybraným studiem, nebo s někým, kdo zkušenosti má. Také se zamyslete nad tím, zda chcete nahrávat v prostorách studia, nebo někde jinde. Obojí je možné a má své výhody a nevýhody.

Myslíte si, že všechny nápady, které máte, jsou skvělé? A všechny vaše party jsou dokonale zahrané? Ano? V tom případě potřebujete producenta, aby vás vrátil do reality. Stejně jako trenér sportovního týmu, má i producent nezastupitelnou roli. Musíte si tedy vybrat - chceme si jen tak čutat, protože nám to stačí, nebo chceme hrát vyšší ligu na profi úrovni? U toho druhého se bez trenéra neobejdeme. A nemusí to být zrovna nějaká světoznámá hvězda, ale třeba jen kamarád, který je zkušenější a je ochotný nám pomoct. Roli producenta také může zastupovat audioinženýr ve studiu. Je ale třeba se s ním alespoň jednou setkat a probrat vaše plány, představy a ideje.

Zde je asi nejdůležitější toto - nic nejde hned a na první pokus. Nedivte se, když vám part, který jste zahráli 100x bez chyby, najednou dělá problémy. Jimi Hendrix nahrával píseň All Along The Watchtower 27krát, než byl spokojený. Nám se to může podařit rychleji, ale i pomaleji. Nejdůležitější je ale trpělivost a klid. Stejně jako kvalitní suroviny jsou základ dobrého jídla, kvalitní náběry nástrojů a zpěvu jsou základ dobré nahrávky. Točený salám můžeme zabalit do mnoha vrstev obalů a příloh (tzn. efektů), ale furt to bude točeňák. Argentinské hovězí naopak stačí osolit a opepřit.

Druhou věcí, které bychom se rozhodně neměli bát, je experimentování. Právě tak vznikají nejkrásnější momenty na nahrávkách - přidání druhého hlasu tam, kde ještě nikdy nebyl, kytarové solo, podkres ulítlým zvukem MIDI kláves, vazby kytary, zvuk zapnutí zipu na batohu, štěrchání pixlou s cukerm, házení kytary z útesu... Fantazii se meze nekladou. 🙂

Pokud je nahrávání nákupem surovin, mix je samotným vařením. Zvýraznění chutí, vyvážení poměru ingrediencí i to, jak jídlo voní, vyžaduje od kuchaře hodně znalostí,  umu a tvůrčí práce. Myslete na to, že není možné slyšet vždy stejně zřetelně všechny nástroje. To ale neznamená, že v mixu nejsou slyšet vůbec. Až někdy budete mít pocit, že zrovna ten váš (který jiný, že?) nástroj zapadá, požádejte míchače, aby jej vypnul. Možná se podivíte. Mixy, které dostanete ke zhodnocení také pusťte svému partnerovi, kamarádovi, kočce, rybičkám... Nezaujaté uši často postřehnou něco, na co my už jsme si zvykli, nebo to (záměrně?) přehlížíme.

Nakonec je potřeba jídlo dochutit a nandat na talíř. A tak se dostáváme k masteringu. Masteringový inženýr uvede nahrávku do podoby, kde je možné ji vydat (ať už digitálně, nebo fyzicky). Zároveň je poslední obranou linií u případě, že kapela, producent a míchač něco přehlédli (třeba, že basák nahrál svůj part o půltón níž, protože se zapomněl přeladit). Proto by měla mastering dělat třetí (nezaujatá) osoba.

Ano