Nahrávání doma ep. 3: Složení: Předzesilovač (min 82%), AD/DA převodníky...

Z čeho je vůbec složena typická zvuková karta? 

XLR vstup pro mikrofon (kabel XLR-XLR)

Sem zapojíte mikrofon. Dynamický funguje kdykoli, pro kondenzátorový je třeba zapnout phantomové napájení (+48V), pro páskový mikrofon naopak u musí být phantomové napájení vypnuté (může jej poškodit, i když dnešní mikrofony jsou proti tomuto poškození většinou chráněny). Pro připojení mikrofonu používejte vždy jen a výhradně kabely XLR-XLR.

Mikrofonní předzesilovač (preamp)

Prakticky jednoduchá věc – součástka, která “předzesílí” signál z mikrofonu. Ale to by bylo moc jednoduché. Tisíce studiových nerdů vedou nekonečné debaty nad tím, který z oněch pověstných high-end předzesilovačů vtiskne vaší nahrávce ten neopakovatelný feel.  Odpověď je snadná. Žádný. Vystačíte si prostě s tím předzesilovačem, který je integrovaný ve vaší zvukové kartě. Ani Universal Audio 610 ani Neve 1073 ani žádný jiný přídavný předzesilovač nepotřebujete. Nepopírám, že mít luxusní preamp je fajn, nicméně v žebříčku důležitosti stojí mnohem níž než kvalitní hudební nástroje, mikrofony nebo třeba investice do vzdělání v oblasti nahrávání.

Linkový vstup TRS/TS

Určen pro signál, který už prošel předzesilovačem. Typický se jedná o připojení z baskytarového předzesilovače, DI boxu, výstup z el. kláves apod. Kdybyste sem připojili elektrickou kytaru bez předzesilovače, signál by byl příliš slabý. Typicky jde o JACKové zdířky, použijte kabely TS (klasický mono JACK), nebo ještě lépe TRS (stereo JACK). Ty jsou totiž, stejně jako XLR, stíněné – to znamená, že lépe odolávají cizím rušivým vlivům. Hodí se mít na skladě pár TRS i XLR(F)–TRS kabelů.

Vstup pro nástroj

Některé zvukové karty jsou vybaveny i vstupem pro hudební nástroj bez předzesilovače, tedy pro kytaru, baskytaru, elektroakustické strunné nástroje apod. (nikoli klávesy, viz Linkový vstup). Například u zvukovky Focusrite Scarlett 2i2 se jedná o tutéž zdířku, jako je linkový vstup. Je však třeba v ovladači zvukovky (nebo pomocí tlačítka) zvolit, zda máte připojen nástroj (označení Instrument/Inst) nebo linku (Line) z již zmíněných kláves. Pokud to pomotáte naopak, kytara nepůjde slyšet, nebo klávesy budou neuvěřitelně přebuzené.

Linkový výstup

U menších zvukovek se jedná o TRS výstupy, u větších (nebo digitálních mixpultů) to bývají XLR konektory. Zpravidla první dva vedou do vašich monitorů, tedy reproduktorů. Větší počet může sloužit k připojení dalšího páru monitorů, odesílání signálu do externího HW… Nicméně zde se jedná o pokročilejší způsoby práce a ze začátku není třeba se tím nějak zatěžovat 🙂

Sluchátkový výstup

Sem připojíte sluchátka. Nic víc 🙂 Opět se nenechte zblbnout tvrzením, že potřebujete externí zesilovač za několik tisíc, páč teprve pak pořádně uslyšíte.

AD/DA převodníky

Z analogu je třeba udělat digitál, nechat pochroustat počítačem a pak zase zpět na analog a do repráků. To právě dělá AD/DA převodník. I zde lze narazit na rozdíly v kvalitě, nicméně se jedná o rozdíly malé, pro začátečníka zcela zanedbatelné. I levnější audiorozhraní to hravě zvládnou a nebudou vás omezovat na kvalitně nahrávky.

MIDI vstup a výstup

Toto digitální rozhraní letos slaví 40 let od první finální verze. Pořád se jedná o mocný nástroj pro ovládání nejen elektronických nástrojů, nicméně připojení “klasickým” midi kabelem je spíše na ústupu. Většina MIDI kláves nebo kontrolerů je vybavena USB připojením rovnou do počítače.

Optical IN/OUT

Slouží k rozšíření vstupů a výstupů za pomoci propojení několika zvukových karet (např. pro 16 vstupů lze spojit dvě zvukovky Focusrite 18i20)

Ano, je to hodně informací, ale jak se jednou zvukovku naučíte ovládat, už nad tím ani nebudete přemýšlet 🙂 A platí: “Čím jednodušší, tím lepší.” Chceme se hlavně soustředit na tvůrčí stránku, že? 🙂 Proto jsem pro vás vytvořil příručku 4 KROKY K TVŮRČÍMU RŮSTU.

Kontakt